Bloggers V/M op alfabet - Blogtips - FietsNieuws - Webmagazines - Aanmelden - Cookievrij - Xiwel's Bijzondere Bloglijst

2013-07-03

Fietsvakantie 2005

Fietsvakantie 5 - 25 September 2005.
Beeldverhaal met daaronder het leesverhaal. (Reacties)

0000
0001
0002
0025
0084
0090
0215
0216
0260
0290
0322
0350
0360
0410
0510
0563
0564
0610
0611
0730
0787
0891
0970
1009
1033

Druk op een kilometer links of rechts, druk op de volgende ( >>> ) of op een 6s om elke 6 seconde de volgende te zien. Met stop is dit te stoppen. Druk op 0000 links boven om terug te keren naar de beginkaart.
2245
2168
2120
2039
2000
1906
1860
1859
1816
1815
1750
1645
1565
1535
1455
1365
1319
1318
1317
1265
1221
1180
1160
1140
<<< - >>> 3s - 6s - 9s - stop

Hieronder de teksten die onder de plaatjes verschijnen, met wat aanvullingen.

0001 : Maandag 5 september. Van Alkmaar naar 's-Hertogenbosch per trein. Het drukke gebied er tussen heb ik al vaak genoeg gezien. Prima fietsweer.

0002 : Eerst 's-Hertogenbosch eens wat beter bekeken."

0025 : Heusden (H) is een mooi vestingstadje aan de Maas wat ik nog niet eerder had. Het is absoluut de moeite waard. Ik kreeg daar in de gaten dat een achterspaak 15km eerder gebroken was op een venijnige verkeersdrempel. Na wat speuren vond ik een heusdense garage met fietsenmaker, die me meteen hielp. Door het mooie fietsweer, 27 graden, bleef mijn stemming opperbest.
0084 : Via een mooie rit door de Drunense Duinen (D) kwam ik in Breda. Met 84km vond ik het welletjes voor de eerste dag. In het hotel merkte ik dat mijn plastic flesje met olie ook lek geraakt was, toen die bij de venijnige verkeersdrempel uit mijn tas stuiterde. Gelukkig heb ik in mijn fietstassen altijd vuilniszakken, mijn kleren hadden daardoor geen last. M'n conditie viel me erg mee. Ik had de laatste maand weinig gefietst en verwachtte na 60km wel wat problemen te krijgen. Eigenlijk ging het de hele vakantie goed; geen stijve benen, zere kont of blaren.

0090 : De dinsdag begon ook heel mooi met een rit door het uitgestekte Mastbos. Later vond ik via Zundert de eerste 30km-weg in Vlaanderen. Herentals stelde weinig voor net als Heist op den Berg en Werchter die toch aansprekende namen hebben. Maar ook nu was het zeer zonnig en warm en kon ik een lekker stuk fietsen. Ik reed al vlot door Lille, maar deze bleek in Vlaanderen te liggen.

0215 : Leuven leek te ver, maar ik haalde het toch nog. Al het uitgaande autoverkeer stond muurvast en ik had door de wegwerkzaamheden een prachtige lege lap asfalt voor mezelf. Het trouwens een mooie stad. Later zag ik dat Leuven een partnerstad is van 's-Hertogenbosch.

0216 : De volgende morgen (woensdag 11 september) ontdekte ik een mooie botanische tuin.

0260 : Via een mooi bosrijk domein tussen Leefdaal en Terveurne en na Jezus-Eik nog meer bos (het mooie Zonienwoud op het 3-gewestenpunt Vlaanderen-Brussel-Wallonie), kwam ik in Waterloo (W) en daarmee in Wallonie. De prachtige fietsweggetjes hadden geen aansluiting op dit dorp, en de laatste kilometers gingen over een drukke 4-baansweg. Het was er druk met bezoekende scholieren. Ik vond het niet meer dan een klein dorp met teveel autoverkeer door het centrum.
0290 : Bij Nijvel (of beter Nivelles) was het geen bende. Het was nog steeds erg warm en mooi weer. Hierna werd het wat rommelen door de buitenbuurten van Charleroi. Bij Courcelles waande ik me in een oorlogsgebied. Bij Pont-à-Celles mocht ik niet over de brug, wat ik toch maar wel deed. Ik hou niet van onnodig omfietsen.

0322 : Mijn idee was om naar Thuin te fietsen, maar na wat dwalen werd het uiteindelijk Binche. Een leuk stadje met een bijna onvindbaar hotelletje. Ik sliep er prima en had er de volgende morgen een heel mooi uitzicht op hun ruine, waarvan de muren zo'n 2 meter dik zijn.

0350 : Van Binche was een directe weg naar Thuin, en die ging via Lobbes. Vanaf daar ging ik met de Sambre stroomafwaarts naar Thuin.

0360 : Van Thuin had ik ooit een mooie foto gezien. Het is zeker een mooi stadje, dat uit 2 delen bleek te bestaan. De onderstad aan de Sambre en de bovenstad waar ik door moest om meer richting zuid te gaan. In die bovenstad was een nederlandse vrachtwagenchauffeur mij zeer behulpzaam door zichzelf en het andere verkeer klem te zetten. Daar had ik nog een uur plezier van, m'n weg bleef zo heerlijk leeg.

0410 : Bij Cerfontaine was een mooi fietsgebied om het stuwmeer Barrage de l'Eau de d'Heure. Onderweg daar naartoe heb ik 20km gezellig opgefietst met een locale Waal die met veel moeite Nederlands sprak. Na Thuin was het fietsen een stuk mooier. Veel kleine verlaten landweggetjes die zich over minimale heuveltjes slingeren. Later nog door Chimay Frankrijk in en via een militair bos naar Saint Michel. Daar was een Haags stel bezig de fiets naar boven te duwen. Zij bleven in dat dorp en hadden er een Bed and Breakfast afgesproken. Dat had ik ook moeten doen, het grotere Hirson bleek minder gezellig.
0510 : Bij de ruine van Coucy-le-Château-Auffrique (wie verzint zo'n naam?) trof ik het eerste verkwikkende buitje. Met 26 graden was het nog flink warm. Deze dag had ik een mooie route met de Oise mee. Prachtige vergezichten, mooi asfalt en geen kip op de weg. Ik zocht bij Ribemont tevergeefs naar een scheepstunnel die ik in een mooie VRT-serie gezien had. Dat ding bleek 40km noordwestelijker te liggen.

0563 : Soissons stond al een jaar of wat op m'n lijst met te bezoeken plaatsen. Bij aankomst viel het wat tegen, ik was ook nogal laat. De volgende dag trof ik een mooie geruineerde cathedraal met enorm kogelgat aan. Ze hadden nog meer van die enorme kerken.

Door blijven fietsen richting zuid zou me naar Parijs brengen, en daar had ik geen trek in. Ik besloot linksaf te gaan, richting oost en met de Aisne stroomopwaarts.

0610 : Ik had op de kaart een andere scheepstunnel ontdekt en daar fietste ik met weinig moeite op af. Het betrof het Souterain Braye-en-Laonnais. Er naartoe haalde ik langs het kanaal een schip in. Die moest echter nog door 3 sluizen voordat ie de tunnel zou bereiken. Met de fiets ging het een stuk vlotter. Toen ik er 10 minuten zat hoorde ik het plofgeluid van zo'n 300-tons koekblik uit de tunnel komen. Het schip kwam enkele minuten later. Dat paste maar net, hij had zijn stuurhut er volledig voor moeten inklappen. Ook deze tunnel was een kilometer of 7 en daarmee een flink bouwwerk voor de 19e eeuw.

De plaatsten langs de Aisne bleken erg klein te zijn en ik bedacht om naar Rethel te gaan wilde ik kans maken op een overnachtinsplaats. Ik kon daarvoor de grotere weg volgen die met borden werd aangegeven of op eigen houtje iets proberen. Dat eigen houtje ging via Roizy en bleek 5 km korter. Dat was nodig ook, want in Rethel barste een onweersbui los.
0730 : Na Rethel had ik de volgende ochtend een stel regenbuien. Her en der heb ik gewacht totdat het ophield. Een van die plekken was in Attigny, bij een bakker die zijn zondagochtend brood verkocht. Om beurten kwamen auto's aanrijden en kwamen de automobilisten 10 minuten later met enkele stokbroden onder arm uit de winkel. In de tussentijd stond zo'n auto 10 minuten stationnair te draaien alsof de benzine gratis was. Dat terwijl Fransen vrijwel hetzelfde aan de pomp moeten betalen als Nederlanders. Drie van de drie autotomobilisten haalden dit ritueel uit.

Rond 11 uur werd het droog, en dat bleef het ook. Via Granpre en Varennes-en-Argonne kwam ik bij de Maas en Verdun.

0787 : Vlak voor Verdun liep mijn voorband sneller leeg dan ik gewend was. De volgende morgen heb ik dat verholpen door een nieuwe binnen- en buitenband bij Le Clerq (soort Franse Hema) te halen. Tussentijds trof ik een prima hotelkamer in het autovrije centrum.

0891 : Na Verdun miezerde het. Ik zat daar niet zo mee. De eerste week was me te heet en was ik verbrand. Een beetje bewolking vond ik best lekker. Ik wilde naar Commercy. Daar vond ik geen goed hotelletje. Het werd uiteindelijk Toul, een mooie citadel aan de Moselle/Moezel.

0970 : Bij Toul was het probleem om een beetje knap langs het drukke Nancy te komen. Dat ging prima met een mooi fietspad langs het Canal de Jonction, vol sluizen. Zo tunnelde ik mooi onder een handvol snelwegen door. Ik bleef die kanalen wat volgen en trof er 1 die bij Gondrexange dwars door een meer (M) ging. Deze dag bleef geheel droog en met een beetje zon was het heerlijk fietsweer.

1009 : In het centrum van Sarrebourg (aan de Saar) stonden zeer luxe fietsparkeerplekken. Een hekje met aanbindkabel. Niemand maakte er gebruik van, in Frankrijk had ik de laatste 500km hooguit 3 fietsers gezien.
1033 : In de Vogezen (V) fietse ik na Arzviller (waar ik ook een scheeptunnel zag) rakelings achteronder een scheeplift langs. Dat Plan Incline hadden ze echter op een slinkse manier verstopt. Dus maar weer terug en nu via een grotere weg. Op de vangrail zat een stel Britten (uit Ipswich) te wachten op het schipschuiven. Eindelijk weer eens een andere taal. Vanaf hier was langs het kanaal een schitterend fietspad, dat me door Saverne voerde. Ze hadden er prachtig weer voor hun jaarmarkt.

1140 : Inmiddels (donderdag 15 september) was ik in het Duitse Baden-Würtemberg en had ik in Achern overnacht. Vandaar moest ik een flinke klim maken om door het Zwarte Woud (of beter het Zwarte Gebergte) te komen. Op 1000 meter was het erg mistig en koud. Net daarvoor had ik een prachtige terugblik.

1160 : En na die helling viel het allemaal best mee. Ook met het weer. De mist was weg en de temperatuur steeg tot normaal.

1180 : Voor het eerst kwam ik in Freudenstadt, dwz eerst de onderstad en na een barre helling de bovenstad. Die was in een groot 4-kant aangelegd.

1221 : Na FDS was het wel mooi, maar vond ik geen prettige doorlopende route. Na tig landweggetjes werd het uiteindelijk een stuk met de drukke grote weg mee. In Horb bleek al dat autoverkeer vast te lopen op de Neckar. Toch vond ik er een rustig hotel.

1265 : Vanaf hier ging ik stroomafwaarts met de Neckar, waarlangs hele mooie fietswegen liggen. In Tübingen viel het enorme aantal fietsenrekken en fietsers op. Het bleek een universiteitsstad te zijn. Hier was ook al een jaarmarkt gaande. Ik vond het een mooie stad, maar de bewoners hielden vol dat Esslingen toch veel mooier was. Ik heb dus toch maar mijn route wat verlegd.
1317 : Helaas begon het aan het eind van deze dag bar te regenen en bij aankomst vond ik Esslingen niet 'super'. De volgende dag was het droog en kon ik het stadje beter bekijken. Het mooiste deel (de houten stadswal) zag ik nu pas. Ik had het gisteren dus duidelijk mis, het is wel een prachtig stadje. Na enkele uren besloot ik toch maar weer verder te gaan, ik was immers bezig met een fietsvakantie.

1365 : Via Göppingen (waar een Indianengroep mooie muziek maakte op menshoge panfluiten) en een prachtig fietspad over een oude spoorlijn, kwam ik in Schwäbisch Gmünd. Nog maar weer eens een jaarmarkt.

1455 : In Aalen sliep ik in een hotelletje dat net zijn openingsfeest vierde. De volgende dag ging ik verder oost. In Nördlingen (wat al een tijdje op m'n lijstje stond vanwege hun authentieke stadsmuur) was het erg druk met zondagsfietsers en zondagskopers. Een prachtige fietsdag met een koude noordoostenwind.

Ik besloot m'n route maar wat te verleggen richting zuid. Zo kreeg ik eindelijk een beetje rugwind. Daarbij kwam ik door Harburg en overnachtte ik in Donauwörth.

1535 : Over de Donau belandde ik bij het klooster van Holzen op een mooie Compostella-route met later een leuk fietsbordje.

1565 : Net ten noorden van Augsburg kwam ik een soort tochtige arena tegen. Thuis gekomen vond ik op het Internet dat het om iets geheim militairs ging uit de koude oorlog. Inmiddels is deze 'zender/ontvanger' van de Duitsers.
1645 : Mindelheim bleek ook een mooi stadje te zijn en ook hier was net een jaarmarkt gaande. De dag erop bleef het echter mistig terwijl ik op TV gezien had dat het rond de Main prima weer was. Na 200km treinen, tussen Memmingen en Würzburg, bleek dat te kloppen. Ik wist van een eerdere fietsvakantie dat Karlstadt een prima plek moest zijn om te overnachten. En dat klopte.

1750 : Met de Main ging ik stroom afwaarts, maar omdat dat ding teveel meandert besloot ik tussen Lohr en Aschaffenburg een stuk af te snijden. Daar fietste ik opeens over een flinke koker. Men was er doende om de autoweg in te pakken en zelfs een klaverblad. Bij de meeste geluidswallen ontbreekt enkel het dak, en dat werd er hier opgelegd. Ruimt lekker op.

1800 : Vanaf Aschaffenburg was het prachtig fietsen langs de Main en kwam ik door het mooie Steinheim. Ik vergat de tijd en reed tever door tot in Offenburg, wat eigenlijk een te grote stad is. Nog even verder en ik was in Frankfurt, dat leek me helemaal geen goede overnachtingsplek, en 25km terugfietsen naar Steinheim zag ik ook niet zitten. Ik besloot bij een zakenhotel in het centrum naar een alternatief te vragen. Ik kreeg echter een goed aanbod en besloot dat maar te doen. Achteraf was het er goed toeven. De chef van dienst en barkeeper sprak prima Nederlands en het deed me erg herinneren aan m'n dienstreizen-verleden.

1816 : De volgende dag ging ik via het fietspad langs de Main door Frankfurt. Ongemerkt fietste ik het centrum voorbij. Dus maar even terug en zoeken aan de noordkant. Daar verdrong een buslading Aziaten zich om voor de 4 pandjes van de historische binnenstad op de foto te komen. Ze weten zeker niet dat er veel mooiere steden in Duitsland zijn? Frankfurt heeft ook een stel imposante wolkenkrabbers, waarvan de Commerzbank met 299 meter de hoogste is.
1859 : Dat het mooier kon, bleek in Idstein. Opweg naar Limburg aan de Lahn kwam ik door dit leuke stadje. Op een bord zag ik dat zij Heusden als Partnerstad hebben. Voor zulke toevalligheden doe ik echt niet m'n best. Hoe net dit stadje is mag blijken uit de plantenbakken aan de stijgers die net vers water kregen.

1906 : Enkele jaren terug had ik een stuk langs de Lahn gefietst en dat beviel me goed. Nu kwam ik voor het eerste in Limburg aan die rivier. Nadat ik daar geslapen had deed ik het westelijke deel van de Lahn. Dat lukte niet zo goed. Zo werd een asfaltweg een droog prutpad en mocht ik bij een sluis niet verder. Er was nog wel een droog prutpad de berg op en omdat ik hybride banden heb was dat te doen. Op dit verlaten deel stak een groep mooie hertjes over. Dit nadeel had dus duidelijk een voordeel. Op de berg sprak ik een Duitser die ook deze route fietste. Schijnbaar had ik een afslag gemist.

1945: We trokken een stukje op en liepen wederom vast. Hier werd een nieuw fietspad aangelegd en we mochten er niet door. Als alternatief mochten we gratis met de trein mee tot voorbij de werken. Die trein liet nog een kwartier op zich wachten en we besloten met een rustige landweg over een berg om te fietsen. Het was nog steeds prachtig weer, dus waarom niet. Het viel me toen op dat mijn fiets een stuk lichter trapte en na 3 keer wachten hield ik het voor gezien.

Een uur later was ik in Nassau waar ook al een jaarmarkt was. Het stadje zelf viel me wat tegen. Het was wel erg mooi fietsen langs de rivier, die in de Rijn uitmond.
2000 : Bij de Rijn besloot ik deze keer de oostoever te fietsen. Wat een waardeloos asfalt was dat! Ik zocht dan ook naarstig naar iets anders en dacht dat gevonden te hebben. Ik bleek echter op een groot eiland (Niederwerth) in de Rijn te fietsen, en moest er met dezelfde brug weer vanaf.

2039 : In Bad Hönningen bleek ook al een jaarlijks feest gevierd te worden. Met enorm veel zuipen werd hier iets agrarisch gevierd. De volgende morgen vertelde een stel Duitse tafelgenoten me dat AZ nummer 1 stond in Nederland. Dat leek me sterk, maar het bleek wel zo te zijn. Ik fietste weer lekker verder en kwam zodoende voor het eerst in Bonn, de voormalige hoofdstad.

2120 : Het weer was van prachtig verandert in acceptabel en een beetje somber. Toch lekker fietsweer. Ergens bij het gehucht Borr lag een nog kleiner gehucht "Scheuren" dat ook niet op m'n kaart stond. Duitsers rijden overigens de laatste jaren stukken rustiger op de wegen die ik graag befiets. Dus met dat scheuren valt het best mee.

2168 : In Jülich lag een mooie vesting, die ik de volgende morgen bij goor weer op de foto nam. Door dit weer kwam ik niet echt opgang en stomgenoeg reed ik ook nog in een stuk glas. Later werd het weer beter en haalde ik bij Linnich 2 keer een Ferrari in. De bestuurder bleef met dat rode barrel in de bocht staan en had daarmee de laagstdenkbare gezwindheid.
2245 : Verder dwaalde ik nog met een mooie route mee langs de Rur, die later in Roermond uitmond. Inmiddels vond ik het mooi zat en besloot ik van daar het laatste stuk te treinen.

Al met al een mooie gevarieerde vakantie met voor het grootste deel uitstekend fietsweer. Ik had bedacht om deze keer eindelijk eens Soissons te bezoeken en dan en-passant door Leuven te gaan. Daarna zag ik wel verder, en dat was ook zo.

Webmagazines

FietsNieuws Regionaal en Nationaal